Monamie > Wellness a zdraví > Potraviny konkurují lékům?
16/12/2010
Potraviny konkurují lékům?
Podle vědců a lékařů vznik některých nemocí, jako je diabetes, revma nebo rakovina úzce souvisí se zachováváním nebo narušováním zásad zdravé výživy. Navíc některé potraviny mají samy o sobě léčivý efekt. Platí to zejména pro koření a bylinky, jež se běžně používají v kuchyni.
Třeba zázvor pomáhá proti nevolnosti při cestování, kurkuma má výrazné antibiotické účinky, působí protizánětlivě a podporuje činnost žlučníku. Lze ji používat vnitřně v podobě extraktu, i zevně například k tišení kožních zánětů. V tomto případě se nejlépe osvědčuje ve formě pasty, již lze připravit z jedné polévkové lžíce jedlého oleje a čajové lžičky kurkumového prášku. Šalvěj mírní kašel, záněty dásní a bolest v krku. Osvědčuje se i při nadměrném pocení. Profituje z ní dokonce i mozek. Dokládá to alespoň studie vědců z teheránské univerzity, kteří zjistili, že zpomaluje duševní úpadek pacientů postižených Alzheimerovou nemocí. Na léčebný efekt čaje z této rostliny se však spoléhat moc nedá. Nejúčinnější látka totiž není rozpustná ve vodě. Vnitřně se proto aplikují připravované preparáty, k vnějšímu použití pak masti a éterické šalvějové oleje, zředěné pěti díly olivového oleje.
Kopr zásobárnou minerálů
Vědecké výzkumy prokázaly, že kopr má oproti dřívějšku mnohostrannější použití. Ještě v nedávné milosti rodiče podávali jeho semínka dětem, aby nerušily v kostele při bohoslužbách. Dnes však v kuchyni dominují jeho listy. V sušené podobě obsahují sedm procent minerálů. Jde o rekordní hodnotu, která vysoce zastiňuje podávání doplňkových minerálních tablet a činí je víceméně nadbytečnými.
Přestože nepatří do kategorie bylinek či koření, v jogurtu se pojí jak léčebné, tak výživné účinky potravin. Čínští vědci při experimentu s 402 předškoláky zjistili, že tento mléčný výrobek podporuje výraznou měrou jejich tělesný rozvoj. Po devět měsíců jim denně podávali buď 125 gramů jogurtu nebo stejné množství placeba. Děti z první skupiny rostly rychleji, trpěly také méně nemocemi dýchacích cest a zažívacího traktu. Jogurt navíc úspěšně potíral nemilé páchnutí z úst a přispíval i ke zvýšení imunitního systému organismu.
Díky účinné látce oleocanthalu prospívá zdraví i olivový olej. Působí obdobně jako lék proti bolesti Ibuprofen, ovšem bez nepříznivých vedlejších účinků. Nelze však opomenout ani další přírodní plody. Kiwi podle poznatků korejských badatelů brání vzniku zánětu žil a mobilizuje tvorbu hormonů snižujících krevní tlak. Rajský protlak díky obsahu lykopinu je vlastně přirozeným ochráncem proti prudkému světlu s faktorem od tří do čtyř. Harvardští lékaři nedají dopustit na ořechy, které podporují činnost žlučníku. Při konzumování 30 gramů pětkrát týdně se snižuje riziko tvorby žlučových kamenů až o čtvrtinu.
Shiitake hvězdou v říši hub
Samostatnou kapitolou jsou pak houby. Například žampion, jenž se vyskytuje na lučních porostech, brzdí vnik sarkomu 80 a mimo jiné má také antibiotické účinky. Absolutní hvězdou mezi těmito zástupci flóry je však z Japonska pocházející shiitake. Umí zdecimovat viry vyvolávající rýmu a chřipku, snižuje hladinu cholesterinu i obsah cukru v krvi. Vědci ze Země vycházejícího slunce se o blahodárném účinku této houby přesvědčili při pokusu se 470 ženami, jež jí denně konzumovali 9 gramů v sušené nebo 90 gramů v čerstvé podobě. Během jediného týdne jim klesla hodnota cholesterinu o sedm až patnáct procent.
Diskuse k článku
- Prozatím nikdo nevložil žádný komentář.
Komenáře mohou přidávat jen registrované uživatelky.
Autorka
Redakce
