Netržní trh v dopravě

.

Jak se mi k mé nepotěše právě podařilo zvědět z médií, České dráhy od pátku přišly s další změnou v ceníku. Sice jsem byl po dlouhá léta zvyklý na to, že se na železnici rok co rok zdražovalo, ale mohl jsem se vždy aspoň utěšovat tím, že to tak zkrátka musí být, když je osobní vlaková doprava prodělečná nebo v nejlepších případech horko těžko neztrátová.
Zatímco nyní se mohu utěšovat jedině tím, že jedinou trať, kterou využívám, předali soukromníkům, a tak už s ČD sotva někdy přijdu do styku.
České dráhy si totiž nyní vymyslely zcela nové typy jízdenek. Už prý nebudou nabízet ty obyčejné, akční či dokonce superakční, ale nahradí je Flexi jízdenkami, Flexi zvýhodněnými a Vázanými jízdenkami. Což není jen nějaké hraní si se slovíčky.
železniční tratě
Ceny jízdného se teď totiž mají většinou nově stanovovat podle toho, jak je ten který spoj vytížený. Je-li některý vlak jednoduše prázdný, mají do něj být jízdenky levnější, a naopak čím natřískanější ten který spoj bude, tím v něm bude i dráže.
Podle náměstka generálního ředitele ČD pro obchod je to prý skvělá věc, protože to lidem zjednoduší a usnadní nákup těch v daném okamžiku nejlevnějších jízdenek. Čemuž však sekunduje fakt, že České dráhy od loňského 9. prosince naopak opět zdražily cenu obyčejného jízdného i jeho dalších druhů, a to v průměru o 2,5 %.
Nyní má tedy platit, že čím dřív si člověk jízdenku koupí, tím ji bude mít i levnější, respektive má rozhodovat vytíženost toho kterého spoje. Plus prý možná přibydou i povinné místenky.
železniční trať
Je tomu tak prý proto, že počty cestujících u Českých drah rostou. Kupříkladu loni byl nárůst jejich počtů meziročně o 4,5 milionu, na čemž se asi pěti procenty podílely tříčtvrtinové slevy pro mladé a seniory, zavedené od 1. září. A růst má pokračovat.
Takže se České dráhy chovají tržně. Kde je míst nadbytek, bude levněji. Ale na atraktivních spojích, kde je míst nedostatek, a zejména při nákupu jízdenek na poslední chvíli, si člověk připlatí. A to i citelně, jak novináři na konkrétním příkladu zjistili.
A proč si budou mimo jiné obyčejní smrtelníci připlácet za ten luxus jezdit v dopravní špičce, kdy to lidé nejvíce potřebují?Protože tam bude plno. I studentů a důchodců, kterým to bude fuk. Protože jejich jízdenky dotují naši politici z pětasedmdesáti procent. Z daní právě těch, kdo si na vytížených spojích ČD budou extra připlácet.

Netržní trh v dopravě
3 (60%)2
.